
Introduktion till den arbetsgivarpolitiska strategin
En väl fungerande statsförvaltning är avgörande för ett demokratiskt samhälle och för Sveriges utveckling. Den arbetsgivarpolitiska strategin är ett viktigt verktyg för att stödja dig som arbetar med verksamhetsutveckling och kompetensförsörjning inom staten.
Uppdaterad: 2025-10-27
Vi verkar i en tid med snabba skiften, tilltagande komplexitet och en föränderlig hotbild. Detta ställer höga krav på en stabil och utvecklingsinriktad statsförvaltning, som präglas av en god förvaltningskultur.
Rollen som statsanställd grundad i den statliga värdegrunden är också en förutsättning för att kunna genomföra demokratiskt fattade beslut som kommer medborgarna till del.
Den arbetsgivarpolitiska delegeringen ger statliga arbetsgivare ansvar och frihet att både enskilt och tillsammans utforma och utveckla arbetsgivarpolitiken. Den gemensamma strategin är ett viktigt verktyg för att stödja effektiv verksamhetsutveckling och säkra långsiktig kompetensförsörjning.